tisdag 23 september 2008

Vikten av en bra kost

En bra kost är väldigt viktigt. En bra kost gör att man orkar mer, mår bättre och att kroppen fungera bättre.

För ungefär ett och ett halv år sedan började jag äta bättre mat. I samband med det gick jag från att väldigt ofta vara sjuk, jag var nästan lika mycket sjuk som frisk, till att inte bli sjuk alls (med ett undantag efter att jag var ute och jobbade två dagar i regn utan regnkläder).

Vad är då bra kost? Det är varierad mat från naturen som är behandlad så lite som möjligt. Det innebär att man t ex ska välja fullkornsmat och minska konsumtionen av tillsatt socker (som bl a försämrar immunförsvaret). Det är egentligen det mesta man behöver veta, man behöver inte krångla till det med dieter/kostmetoder eller räkna kalorier Man ska äta ganska ofta, inte för mycket. Mer information finns t ex här http://www.halsosidorna.se/

Till sist vill jag lägga till ett citat från Erwan Le Corre (mer om honom till våren) som jag tycker är väldigt bra:

"Many people now blame fast-foods and say they don't eat there because the food is unhealty. Fine, it is right, it is mostly unhealthy food. But they forget to think too much about what they eat elsewhere or simply back home. Ranting about fastfoods is only a way to reinsure themselves and feel better. Because what they eat at home, except for those who really take care of a healthy diet, is no better than what can be found in fast-foods.

They eat the same kind of bun or bread, same kind of cheese, meat and fries, same kind of desserts, same kind of greasy food, same kind of dressings, same sodas. How different is that? It may even be worse, with not any piece of vegetable or fruit sometimes."

Inga kommentarer: