onsdag 4 mars 2009

Back to basics

Nu är det dags för mig att ta ett steg tillbaka igen. Den senaste tiden har det blivit många pressar/kongpressar med tung landning och styrketräningen av benen har bland annat bestått av drops från höft/midjehöjd. I tisdag hade jag en liten känning i knäet och stukade foten lätt.

Nu blir det ingen parkour på minst en vecka, och när jag väl tränar parkour så blir det lite enklare saker. Fram tills dess ligger fokus på styrka och balans, men inga hopp.

Styrketräningen just nu består främst av:

Överkropp: Muscle ups, climb ups, negativa one arm pull ups, vanliga pull/chin ups osv.

Ben: Spänstövningar i trappor och hopp upp på bord, enbensböj där jag sätter mig på en stol och går upp igen, häl- och tåresningar.

Magövningar: Massvis med olika småövningar, saknar något tungt för ryggen.

Jag tror faktiskt att jag har snittat en timma balansträning om dagen den senaste tiden, främst på en 30 meter lång rail där jag brukar gå fram och tillbaka, ibland variera med att gå lite baklänges, snurra, böja benen, inte använda armarna osv, även en del monkey walk.

1 kommentar:

Ronnie sa...

Låter som ett bra träningsupplägg. Jag borde ha tagit ett steg tillbaka för ett bra tag sen. Ignorerade mina varningssignaler, och har kört på för hårt. Försummat mina benövningar en del och tränat för mycket hopp och teknikövningar.

Nu har jag fått diagnosen "hoppar knä". Den mildaste graden som tur är, så det borde läka på 6 veckor med vila, och lätt träning för benen. Ingen explosiv träning, eller hopp dock på den tiden. Känns surt, men jag har verkligen lärt mig vikten av att hålla igång styrketräningen för benen.

Bra att du lyssnar på din kropp! Önskar jag hade gjort det samma.. Förrädiskt dock med hoppar knä, då symptomen sällan kommer medans man tränar, utan efteråt. Så det är lätt att man resonerar att det bara är träningsvärk eller något i den stilen..

Fortsätt träna och hoppas ditt upplägg ger bra resultat!