onsdag 10 december 2008

Större fokus på spänst

Jag har tränat väldigt lite spänst (delvis pga mina dåliga knän) och jag har knappt nämnt det i bloggen. Men spänsten är extremt viktig i parkour och många andra idrotter. Det känns som att mina knän är något bättre, så nu läggs större fokus på spänstträning.

Den bästa övningen för att få bra spänst är att... hoppa, oväntat? Nej. Ändå lägger folk ner tid på specialprogram och annat för att förbättra spänsten, visst kan det vara bra, men det behövs inte förrän man slutar se resultat av att enbart hoppa massor.

Min träning kommer bestå av (mest först):

1. Upphopp
2. Jämfotahopp frammåt
3. Hopp från en fot med ansats (kännde lite smärta när jag gjorde detta)

I upphopp ingår även boxjumps, alltså att hoppa upp jämfota till något i midjehöjd, ta sig ner och upprepa.

Inga kommentarer: