lördag 6 december 2008

Skogslöpning på natten

Att springa i skogen är en fin träningsform, det är riktigt svårt att göra det optimalt.

Förberedelser:

Gå ut på dagen och hitta en skog utan några stora stup (om du inte vill skada dig) eller lampor allt för nära. Det spelar ingen roll om det är en skog som endast har ett fåtal träd, eller om det står massa småträd och buskar tätt, båda funkar. Med stora öppna ytor kan man springa i full fart om man känner sig trygg. Med grenar överallt får man inte upp någon högre fart, det handlar mer om teknik, man tvingas hoppa och ducka för att ta sig fram på snabbaste sätt.

Gå sedan dit när det är mörkt ute. Värm upp och vänj ögonen vid mörkret (det brukar ta 30 minuter att få fullt mörkerseednde, men riktigt så länge behöver man inte vänta).

Utförande:

Spring så snabbt du vågar genom skogen.

Om det är mycket grenar så är den största risken antagligen att få en gren i ögat, för att undvika detta så håller jag upp armarna framför mig så att underarmarna formar ett uppochnervänt V något framför ansiktet, det får bort det mesta som kommer i vägen. Skidglasögon vore en annan lösning, men jag vill inte använda det då det antagligen påverkar synen på något sätt.

Annars är den största risken antagligen att stuka foten, men om man tränar balansen regelbundet så stärker det upp fotleden och risken blir mycket liten.

Spring i eran egen fart och slå er inte. Telefon kan kanske vara bra att ha med ifall något händer. De flesta tycker nog att det är lite småläskigt att gå i skogen på natten, men för mig så försvinner den mesta rädslan när jag springer, man hinner inte vara rädd när man måste tänka på annat.

Ytterligare en svårighet för mig just nu är att det är blött på massa ställen, svårt att se var. Det blir en extra utmaning.

Inga kommentarer: