lördag 27 september 2008

Hitta balansen! - Del två

Här kommer del två av balansträningarna. Denna delen kommer fokusera mer på träning med andra hjälpmedel.

Jag själv köper aldrig något till min träning, jag använder mig av vad som finns. Men här kommer jag ändå ta upp några förslag på hjälpmedel i balansträningen.

Balansplatta: Balansplattan är oftast formad som en platta med ett halvklot på en ena sidan. Man står på plattan och kan göra olika övningar som knäböj. Det finns även elektroniska balansplattor. De billigaste balansplattorna kostar ungefär 200 kronor och de dyraste elektroniska över tusenlappen.

Pilatesbollen är ett bra träningsredskap, det är en stor gummiboll, med hjälp av den kan man träna hela troppen, men främst mage och rygg. På den kan man t ex träna sit-ups, armhävningar eller ha den under ryggen när man kör bänkpress. Man kan även stå på den för att träna balansen, men skaderisken blir stor om man inte har någon kontroll. En pilatesboll kostar runt en hundralapp.

Ett annat alternativ är bosubollen http://www.gymnastik.se/t2.asp?a=154899&p=83745&x=1.

Något som jag gillar är balansträning på lekplatser. Man kan t ex stå på ett ben på dem små "gungorna" som brukar föreställa hästar eller motorcyklar (kan enkelt försvåras) eller försöka hitta balansen på en gunga med ett däck i varje ända, det blir extra svårt om det man står på är format som en stock.

Räcken kan användas till balansträning på många olika sätt. Man kan gå på dem, vända sig, snurra ett varv, huka sig ner, gå och blunda (försiktigt) eller gå på alla fyra, sedan kan du börja göra det på lina.. Här är ett exempel: http://www.americanparkour.com/video/ddotm/2008/Demons_Drills_01-08.wmv

Slackline: http://www.slackline.dk/catalog/index.php?language=EN

Inga kommentarer: